?Martin Luther King kimidi

سه شنبه 13 تیر 1391

+0 به يه ن


مارتين لوتر كينگ، رهبر سياهان آمريكا

      رويايي دارم (به انگليسي: I Have a Dream) نام يك سخنراني ۱۷ دقيقه‌اي از مارتين لوتر كينگ است كه در 28 اوت 1963 در گردهمايي بزرگ طرفداران تساوي حقوق سياهپوستان و سفيدپوستان در برابر بناي يادبود لينكلن در واشنگتن دي سي ايراد شد. رويايي دارم از مهم‌ترين و مشهورترين سخنراني‌ها در تاريخ آمريكا به‌شمار مي‌آيد.

مارتين لوتركينگ در اين سخنراني كه در آن عبارت «رويايي دارم» تكرار مي‌شد، درباره آرزوي خود سخن گفت و ابراز اميدواري كرد كه زماني در آمريكا طبق مرام و آرمان خويش زندگي كند و تحقق مساوات و برابري ذاتي انسان‌ها را به چشم ببيند.

وي ۵ سال پس از اين سخنراني در 4 آوريل 1968 در شهر ممفيس ايالت تنسي ترور شد. با اينكه نتايج عملي "جنبش ضد نژادپرستي" را به چشم خود نديد، اما تاثير عميقي در تغيير قوانين تبعيض‌آميز نژادي برجاي گذاشت.

   اين سخنراني در سال ۲۰۰۴ توسط كتابخانه ي كنگره ي آمريكا تحت عنوان «اثر برجستهٔ فرهنگي و تاريخي ماندگار» به فهرست " گنجينه ي ملي ضبط آمريكا " اضافه شد.

امّا مارتين لوتر كينگ كيست؟( ادامه مطلب را بخوانيد)

 



بؤلوم : Tarix یازار : اردوغان 11 باخیش

Bir ürək sözü

شنبه 10 تیر 1391

+0 به يه ن

    من رويايي دارم...  

     همانند "مارتين لوتر كينگ"، من هم رويايي دارم... .   در روياي من هيچ قومي به خاطر زبانش ، به دليل لهجه اش شرمنده نيست. در روياي من هيچ ملتي به اجبار اقتصادي مجبور به ترك وطن نميشود.در روياي من ، فرزندان هر قومي در مدارسشان زبان مادري خود را با افتخار مي آموزند و انسانها بقدري آزادند كه هيچكس آموختن به زبان مادريش برايش يك رويا و آرمان نشده است. در روياي من ، جوان تورك و كورد و بلوچ و عرب در ايران ، داراي حقوق و درآمد و امكانات برابر با جوان يزدي و اصفهاني و كرماني است.

    من رويايي دارم.در روياي من يك تبريزي براي اينكه بيهوده در تلاش است غرور بجامانده از صدها سال سيادت بر ممالك پهناورش را ارضا كند، نيازي به اغراق درباره ي شهر خود و بزرگنمايي داشته هايش (و نداشته هايش!) نميبيند- چرا كه 80 سال عقب نگهداشته شدگي را بر گرده ي نحيفش احساس ميكند، اما غرور او را وادار به انكار ميكند.-

    در روياي من... ( ادامه ي مطلب را بخوانيد)



بؤلوم : Tarix یازار : اردوغان 25 باخیش

1 |